Livet på landet

Direktlänk till inlägg 27 februari 2012

Grimlocks Witch...

Av Maria - 27 februari 2012 19:54

... alias Ärtan, var vi och träffade igårkväll, i ridhuset vid Huvudsta Allé i Solna. 

Vilken trevlig jycke!

Glad, öppen och social och verkade galet arbetsvillig. Hennes husse var mer än nöjd med henne!

 

Anledningen till träffen var att Ulvgeist Atle (Lena Hjerth, kennel Kiragården) har friat till Ärtan och - hittills - genomfört en parning, så förhoppningsvis blir det mallebäbisar till våren. I kennel Ullhedens regi. Och då kliar det ju i fingrarna på sambon, som numera inte har någon egen jycke att pyssla med.

    

Spännande också att Ärtan har Nangijala på mödernet, precis som Ässi. Hon påminde också mycket om Ässi både i typen, och i färgerna.


Vi träffade också helsyster till Ärtan ur en tidigare kull, Grimlock´s Banshee, och hon gav samma glada och öppna intryck som sin yngre syster. Tyckte hennes matte sa att hon skulle bli 8 år, men jag undrar om det kan stämma?  Hon var så pigg och alert, och när jag tittar runt bland gamla resultat ser jag att hon kom 6:a på svenskskyddet i SM 2011. Inte illa pinkat av en snart grand old lady...


Båda tikarna kändes som öppna och okomplicerade hundar. Ingen jakt, snälla (!) och enkla i kommunikationen med människor och andra djur. Och galet arbetsvilliga... Det låter nästan för bra...

Så - nu hålls alla tummar i det lilla huset på landet.

Flera parningar är planerade, och vi hoppas att allt går bra.


 
 
Ingen bild

Eva och Tomas

27 februari 2012 21:54

Härligt! Nu blir det spännande tider ett tag framåt då....
"Inget är som väntans tider.."

 
Ingen bild

Lena o Atte

29 februari 2012 09:36

Vad roligt att ni tyckte om Ärtan, visst är hon en härlig tik! Som ni redan sagt, öppen o tillgänglig, "snäll" mot allt o alla (tycker jag är superviktigt)och en underbar kamp/arbetslust! Har sett henne både i söket o skyddet och det såg jätte-fint ut!!! Vi träffades igår igen och det blev en bra parning till!!!Så nu blir det en spännande väntan!
Hoppas ni får en skön semester!
Kram Lena o Atte

Maria

29 februari 2012 22:52

Jätteroligt att det funkar så bra. Och ja, vi tyckte mycket om både henne,och hennes syrra Banshee. Kul att få möjlighet att träffa båda! Ärtan fick ju bara bevaka lite i söndags när vi var där, av förklarliga skäl:)
Vi hörs när vi kommer hem, så vi får höra om det blir några valpisar. Vet du om Camilla ultraljudar? Ha det gott, kram från oss!

 
Ingen bild

Susanne

2 mars 2012 10:39

Precis den kullen har jag oxå kollat på, enda intressanta kullen på g om man skulle köpa malle nu anser jag;-)

Maria

4 mars 2012 09:57

Ja, superduper hundar båda två. Parningarna har gått bra, nu är det bara resten kvar. OCh vi håller tummarna såklart!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Söndag 28 april 21:41

? som vanligt, på helgen. Pysslat och plockat undan lite, handlat och fyllt kylskåpet, tog med en CD-spelare som jag laddade med hans bästa musik (Roland Cedermark) och så fika såklart. Tidningsläsning och nagelklippning hör också till. Här ser p...

Av Maria - Söndag 28 april 21:37

Haft en jättemysig kväll med tjejerna och deras pojkvänner med smörgåstårta och fika och förskottsfirat min födelsedag lite. Sen blir det tyst och tomt när de åker hem, och tomt utan hundarna också, även om det är rätt livat när de är här. Världe...

Av Maria - Söndag 28 april 10:02

... på Flustret igår!50+ disco med Clabbe (Rakt över disc) som DJ på ett plan och disco med annan DJ även på bottenplan.Så jäkla roligt, rent ut sagt! När stuffade man runt i rosa stroboskopljus med 900 andra till gamla 80-tals hits? Och på Flustre...

Av Maria - Torsdag 25 april 20:01

Årets första, dessutom. I dunjacka, termobraller och 3 plusgrader på lerig grusväg debuterade vi på 6 km, alltid något att börja med.Hade bara Vinna med mig, Pirran är lite dålig i ditt diskbråck så hon vilar lite och äter Onsior den här veckan.Tror ...

Av Maria - Torsdag 25 april 19:56


... ikväll. Blir det inget trassel har vi möte en gång per år. Trots att jag bott här sen 2007 har jag bara vsrit med på vattenmötet förra året och i år.Shame on me   .Får försvara mig med att de första åren vi bodde här sammanföll alltid dessa v...

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards