Livet på landet

Alla inlägg den 12 juni 2012

Av Maria - 12 juni 2012 23:21

... har han farit, bästa sambon. Med flyg till Kiruna, hyrbil till Nikkaloukta och helikopter till Tarfala Forskningsstation i Tarfaladalen.

 

är en unik forsknings- och undervisningsplattform belägen i den vackra Tarfaladalen i Kebnekaisefjällen i norra Sverige. I dalen finns fyra glaciärer varav Storglaciären är den mest kända och en av de mest studerade glaciärerna i världen. Stationen hålls öppen från början av mars till början av maj, samt mellan slutet av juni och mitten av september. Tarfalastationen tar emot studiebesök från grund- och gymnasieskolor.

(www.polarisen.se)

 

Med cirkus 2 meter snö, för tillfället.

 

Här ska jobbas, bytas fönster och renoveras en hel massa.

Toaletter, rikta upp hus och en massa mera.

Spännande.

Han gjorde lumpen som fjälljägare i Kiruna i sin gröna ungdom, och har sedan dess alltid haft en förkärlek,

och - tror jag - en liten längtan tillbaka till Kiruna och Kebnekaise.

Och nu är han där.

Även om det kanske inte blir så mycket utflykter, så har han säkert en vidunderlig utsikt över fjällvärlden.


(Inte är jag direkt avis, jag tycker det räcker med de kylslagna temperaturerna här hemma...)

Av Maria - 12 juni 2012 23:07

... måste jag bli bättre på.

Sägs det.

Och det är inte det lättaste, kan jag lova,

när man älskar att ha 1000 bollar i luften - samtidigt - och koordinera logistik åt både höger och vänster och härsan och tvärsan.

Hur lär man sig av med det, i brådrasket?

Min doktor säger, att det är viktigt.

Så,

idag har jag gjort ett försök.

Eftersom storasyster i familjen slutade 2:an på gymnasiet idag, och skulle ha ett litet avslutningstjejparty här hemma, blev jag och lillasyster ombedda att hålla oss lite hemifrån.

Husvilla, med andra ord.

Så vi tog våra 4-beningar och köpte med oss lite mat och åkte ner till stugan vid sjön.

Sushi på bryggan, med sällskap, såklart.

 

Och njöt. I fulla drag.

Av lugnet, av solen som värmde, av vågskvalpet mot bryggan, av måsarnas skrän.

 

Så underbart.

Lillasyster läste en god bok, och själv låg jag bara och tittade på himlen och pillade mig i naveln.

Så nu har jag varit nyttig för idag.

Eller?

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards