Livet på landet

Alla inlägg den 16 juni 2012

Av Maria - 16 juni 2012 23:22

... och regn igen.

Vart har sommaren tagit vägen?

16 juni idag, och vi har inte badat en enda gång i poolen. (Och då menar jag inte nån!)

Regn, mulet och runt 15 grader - ska det nu helt plötsligt vara svensk sommar?

 

Sofia och jag tog en tripp till Potatis-Lasse för att shoppa lite blomster, men tänk, inte ens det inspirerar riktigt i ruskvädret. Och att det fanns mycket  blommor kvar att välja på, det tyder på att det är flera som är lika oinspirerade som jag. Av vädret. Troligtvis.

I den här tiden brukar han bara ha någon enstaka pytte-planta kvar annars. Men inte idag.

Med Sofia bakom ratten rejsade vi runt lite på hemvägen...

 

... och det gick jättebra.

(Förutom när hon inte bromsar EXAKT på mitt kommando - då låter det så här: Bromsa. Bromsa! BROMSA!

BROMSA NUUUU!!!!!!)

Men det tar sig riktigt, riktigt bra. Toppenroligt!

 I Subarun dessutom, annars brukar det vara lilla-audin som får vara försökskanin...

Av Maria - 16 juni 2012 23:11

... till morgondagens tävling har inte gått så bra.

Och varför tror man det, egentligen? Istället stressar man upp sig över att allt blir fel och blir halvt hysterisk. Och att en till två dagar före tävling försöka lära om - det är ju komplett lönlöst. Kontentan blir att man - i hundens ögon - beter sig som en komplett idiot, och de förstår inte alls vad man egentligen vill.

Ja - så är det hos oss här och nu. Dagarna före tävling.

 

I fredagskväll var Blixtra och jag upp på klubben och fick hjälp av snälla Marie Blomfeldt, som har hur mycket erfarenhet som helst av lydnad. Det var guld värt (tack snälla Marie!)!

Naturligtvis var det inte just nånting som satt som det skulle   . Såklart.

Sittande i grupp, platsliggning - så långt ok.

Fritt följ - ljud och släppte i nån helomvändning. Inte full fokus heller, skulle jag vilja säga.

Sättande under gång - då STÅR hon istället?

Inkallning med ställande - med alldeles för lång stoppsträcka...

Sändande med platsläggande och inkallande - där stannade hon FÖRE rutan, och la sig inte på kommando. Kallade dessutom in från ett håll vi inte tränat på, och allt blev fel. Såklart.

Apportering och hopp över hinder - där sa jag "apport" för sent och Blixtra gjorde ett dåligt avslut.

Apportering av metallföremål - släpper på vägen in till mig.

Vittringsprov med apportering - där tar Blixtra FEL pinne TVÅ gånger innan hon tar rätt...

Fjärrdirigering - där har hon börjat toksega på läggandet...


Jag har ju själv strulat till det, förmodligen har sättandet under gång (som hon KAN göra riktigt bra) blivit lidande för att vi tränat för mycket på inkallning med ställande - jag vet inte.

Vem vet?

Men, vi kör ändå i morgon och försöker ta det som en träning.

Jag får väl köra DK:n så det visslar om det, och vi får fokusera på att ha roligt i stället...

(Vilken inställning va... låter mera som ett dåligt försvarstal...)


Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards