Livet på landet

Alla inlägg den 31 augusti 2013

Av Maria - 31 augusti 2013 23:06

... har vi tävlat idag.

Samling vid 8, började med platsliggning, lydnad och därefter uppletande.

Som - faktiskt - gick riktigt skapligt. Trots att jag inte riktigt begriper hur jag ska ladda henne (eller inte   ) inför lydnaden. Idag valde jag att inte dra upp henne inför fria följet, och tycker då att hon tappar i kontakt bitvis. Även om hon går i hyfsad position ser det inte roligt ut. Trots det - och trots en del pip såklart - landade vi på en 8 på fria följet.

Inkallning med ställande, 8,75. Framåtsändande 8 (blev lite långt avstånd på sista skicket). Krypet 9 (det var en grop som var ca 10 cm djup och en halvmeter i diameter som vi passerade under krypet, och det tyckte hon var lite konstigt - och jag med såklart - och jag tror att det var i samband med det som betygsneddraget kom). Skall 8 - ja, det är ju som det är. Behållningen med det idag var att hon var knäpptyst när hon skulle   vara tyst. Alltid något! Tung apport 8,75 - nosade på apporten innan hon tog den. Men galopp in! Hopp över hinder 8,25 (den ena domaren har skrivit att hon touchar i hindret på tillbakavägen, men det gjorde hon INTE!). Och så platsliggning 10 p.

Valde att inte titta på några betyg alls förrän allt var klart.

Direkt på uppletandet därefter - hon jobbade fint och plockade in alla tre föremålen på 2,03 och fick betyg 9,5 av båda domarna. Jätteglad blev jag, hon brukar både pipa och tugga som tusan, inget pip idag och bara något omtag. Så roligt! (Nämner då också att båda elithundarna som letat innan Blixten fick 5:or i betyg, så domarna var ju lätt lyriska    vilket såklart också kändes bra.)


Nu började tävlingsnerverna komma.

Tänk om hon inte går på rapporten?

Ut i skogen - 4 rapporthundar, två elit, en högre och en lägre.

För att göra en lång - och galet nervös - historia kort gav hon järnet på alla sträckor (på första sträckan hade hon 1,57 och nästa hund 2,48 och på den vägen var det). Trots att den första elithunden vände efter första skytten och gick tillbaka till B, kom hon kom in i en rasande fart och gick ut i en rasande fart. På sista sträckan sprang hon dessutom OM elithunden efter andra skytten. Imponerande!

Av domarna fick vi 10 på båda stationerna. Trots en del gnäll (som brukar vara mycket värre!).

Jag vet inte om jag någonsin varit så glad i hela mitt liv (klart jag har, men inte på länge...) som jag var när jag såg henne komma in efter tredje skicket - före elithunden som kommer ett 50-tal meter bakom!

Så - YES, äntligen är vi uppflyttade från högre klass till elitklass på 561 p och en första placering (såklart eftersom vi var ensamma i hkl   .  

Bästa finaste Blixtra, idag gav hon verkligen allt och lite till. Jag är så glad och stolt över min fina, fina vovva.

 

Och här domarprotokoll:

Så - farväl högre klass och välkommen elitklass - here we come!

Av Maria - 31 augusti 2013 22:56

...fyller finast Sofia idag - den sista augusti!

Här i tjänsteskrud:

 

Och här som vi vanligtvis ser henne...

 

Det påminner mig lite om att åren går - trots att man inte riktigt inser det själv - och så undrar man hur det är möjligt att barnen kan bli så gamla och inte man själv åldras alls    (mohahha) och vart alla åren tog  vägen?

Sofia firar sin födelsedag i en husvagn på Krokoms IP tillsammans med Clara - systeryster - och Lena - agilitykompis- , tävlandes i agility, både enskilt och i lag.

Enskilt - tsm med Fia - tog hon idag sista pinnen i Ag1 och är då uppflyttad till Ag2. Bara att bocka och gratulera.

Jätteduktiga!

Vilket team ni är!   

 

Och bara sisådär i förbigående kom jag då också på att typ idag för TJUGOÅTTA ÅR sedan blev sambon och jag ett par. Jisses.

Jag tror året var 1985, jag var 22 och han var 19.  Och på den vägen är det - än idag...   

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards