Livet på landet

Alla inlägg under april 2023

Av Maria - 17 april 2023 21:45

... igen.

Så roligt när det funkar (och man snurrar åt rätt håll) men det är mycket ömsom vin, ömsom vatten.

Ibland misströstar jag och tänker att jag aldrig kommer att lära mig   . Sen går det fint i några turer och då är man kung en stund   . Sen platt fall igen.

Men det är underbart roligt, mycket skratt och glädje!

Några gånger kvar än innan det blir uppehåll till hösten (hade önskar mig en kurs till innan sommaren om jag fått välja!).

Av Maria - 16 april 2023 22:23

I helgen åkte fågelmatarna undan!

Har f ö köpt fågelmat för halva månadslönen under vintern, vilket iofs har resulterat i jättemycket fåglar av olika sorter vilket varit jättemysigt och det måste väl ändå höra till åldern? När har jag nånsin varit intresserad av fåglar? Men i vinter har det funnits värsta buffén för dem, det har varit fröer, jordnötter, kokosnötter med fett i, det har varit talgbollar - you name it. Det har inte varit tomt någonstans på hela vintern. Men nu är det alltså dags för de små liven att hitta sin egen mat. Som ni förstår kan jag inte bara sluta helt, utan har hängt ut ett gäng jordnötskorvar i trädgården, men när dessa är slut, ja då är det slut. För nu.

Vårkänslor ja   .
Idag åkte spadar, snöskyfflar och snöslädar undan. Förhoppningsvis till nästa vinter. Tvättade icebug stövlar, överdragsbyxor och dunjackor, som ska hängas undan.

Fram plockades krattor (ägnade flera timmar åt att kratta grus från gräsmattan, sånt som följt med när man skyfflat snö) och sopkvastar. Sopade rent hela pooldäcket, tanken är att olja in det ordentligt i år, förra året fick det bara en högtryckstvätt.

Hann med ett pass på STC innan det blev kväll, har dåligtvsamvete för att träningen får stryka på foten när det är fint väder ute, men ikväll blev det i alla fall av   !

Å imorgon måndag igen, ny vecka och nya möjligheter!

Av Maria - 16 april 2023 14:44

... och hundträning vid 10, i Träningsskogen.
Började med att gå ut spår till alla hundar, Johnny hade redan vallat uppletanderuta när vi kom.

Började med några budföringar med lilla V, som inte riktigt förstod förrän efter några skick   .
Därefter började vi uppletandet med Pepp - 2 föremål - och Vinna fick titta på (learning by looking    , och hon fick hämta in 4 föremål, så jäkla imponerad av denna lilla hund (just idag iaf) som springer i ett jämnt och fint och lagom tempo när hon letar, ger sig ut efter föremål efter föremål med näsan påslagen. Idag var hon dyr!
Alla hundar fick leta, så även Pirran som är jätteduktig de 2-3 första föremålen, där nånstans tappar hon motivationen och vill lägga av. Det gör hon inte, för hon vet att det inte är nån idé så hon slutför ändå uppdraget, om än lite långsammare   !

Efter uppletandet spårade vi med alla hundar. Någon miss här och där, av hund eller förare, men på det hela taget en bra träning till att lägga till i träningsboken.

Gick en ordentlig kissrunda med dem innan hemfärd. Så härligt att åka hem nöjd, med trötta och arbetade hundar   !

Av Maria - 15 april 2023 23:00

... idag!
Hur det nu är möjligt att vår minsta dotter kan fylla TJUGOSJUÅR?!
  

Med anledning av det tillbringades dagen på Köpis i Valbo så födelsedagsbarnet fick handla lite och mamman (även pappan hade lämnat bidrag till shoppingen) betalade.

På kvällen bjöds det på härlig födelsedagsmiddag i Ersta med den lilla incidenten att racletten (bordsgrilllen) la av så köttet fick stekas på spisen istället. Men galet gott och efterrätt på glass, maränger, grädde och färska jordgubbar!

Mumselimums och grattis igen!

Av Maria - 14 april 2023 23:00

... och AW på Sarahs på Nygatan i Gävle.
Jättehärlig kväll med två kollegor från förr!
Vi åt och drack så vi nästan sprack, bubblade och babblade tills tåget gick hemåt!
Tack Alexandra och Jan-Olov för en trevlig kväll!

Av Maria - 13 april 2023 21:24

... måste väl ändå TV-programmet Elitstyrkans hemligheter- Sverige visa? Kanal 4 på torsdagkvällar.
Vuxna människor som låter sig förnedras så till den milda grad - för mig fullständigt ofattbart!

Blir förbannad varje gång jag ser programmet - och ja, jag vet att det finns en av-knapp   . Men ibland hjälper inte ens det...

Av Maria - 13 april 2023 21:20

... gång två. Vi är ett härligt gäng med olika hundar på olika nivåer som ses och pratar lydnadsmoment, träning och hundar. Riktigt skoj med detta erfarenhetsutbyte!

Till idag skulle vi ha funderat ut några moduler (om 3 lydnadsmoment ca) som vi skulle ha tränat på några gånger under veckan, funderat på vad i momentet vi vill fokusera på, och sedan utvärdera.
För min del landade de flesta utvärderingarna i att jag behöver hyfsa till mig själv, med bla att öka på tydligheten i spårstarter, lydnadsmoment och you name it.
(Jag kom fram till att jag kan vara bättre på att skriva lydnadsplanering än att träna hund   )

Men skoj har vi, bjuder på oss själva och har högt i tak. Och så fikar vi, såklart   !

Av Maria - 12 april 2023 22:10

... ikväll,  för onsdagsträningen.

Ikväll var det min tur och J:s. Det hade torkat upp skapligt efter de senaste dagarnas sol, värme och blåst, och det var en tapper skara som dök upp. Jätteskoj.
Vi börjar alltid träningen med skott mellan 19-19:30, platsliggning och budföring med skott. Därefter kör vi platsliggning och budföring utan skott och sen hjälper vi till med lydnadskommendering för de som vill.

Jag var på grymt dåligt humör när jag åkte upp   , jag tycker att vi bara är i olag nu, Vinna och jag. Hon är skitdryg och jag är så less. Vår relation är katastrof. Ringde Sofia på vägen upp till klubben och beklagade mig över hur jobbig hon är och hur less jag är (läs inte har några verktyg att hantera henne med = blir arg istället och på dåligt humör, inte ultimat med en malle).

Så kommer vi upp och jag stålsätter mig för att det kommer att bli konflikter hela kvällen    - och så uteblir allting och hon uppför sig som vilken hund som helst! Jag fattar ingenting, hon går inte bananas på andra hundar, hon går inte ur händerna och hon lyssnar på vad jag säger! Nu är hon galet högtempererad men vi har det under kontroll! Vi tränar och hon är lös bland andra hundar utan att löpa amok - vi kör platsliggning, inkallning och budföring bland annat!
Hon är ingen baddare på momenten - men helheten och relationen till mig var jag så nöjd med   . Åkte hem med en riktigt riktigt go känsla (ringde också Sofia på hemvägen och tog tillbaka allt jag sagt på vägen dit   ).

Lilla Vinna-Pinna   , ikväll var du mattes hjärta. Det är inte varje dag, om jag säger så   -
(Och ja, Pirripirran var också med, men hon har ju sällan problem av den här kalibern   )

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20
21
22 23
24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards