Livet på landet

Alla inlägg den 18 december 2009

Av Maria - 18 december 2009 19:54

... har våra hästar fått i veckan.

Mycket spännande, de reagerade oerhört på denna behandling. Måste nästan upplevas.  Jättespännande, tycker jag, som är öppen för alternativa behandlingar och annat hokus pokus.

Fick också veta en hel del matnyttigt om djuren - som jag iofs visste sedan tidigare - men fascinerande är det. Det här kommer vi att göra om!

Hästarna blev jättetrötta efteråt, och så även jag, som förmodligen också fick mig en släng av häst-healingen...

Av Maria - 18 december 2009 19:45

  

... har jag bjudit på på jobbet idag. Mycket tacksamt, det var flera som inte ätit det tidigare, men alla tyckte det var gott. Sa de iaf   .

Tydligen trodde de att det var en vansinnigt avancerad rätt, men det är det ju inte...

Här kommer receptet, och för er som inte har provat kan jag varmt rekommendera denna efterrätt. Här avnjuts den på 1:a advent och som efterrätt på julafton...


Saffranspannkaka

Ingredienser
1 dl sötmandel
2 pkt saffran  (à 0,5 g)
3 msk socker
½ tsk vaniljsocker
1 ½ dl vispgrädde
1 l risgrynsgröt
3 ägg
smör eller margarin (till formen)

 

Gör så här
Skålla, skala och hacka mandeln. (Husmorstips: Jag köper färdig skållad och hackad:)
Stöt saffran fint tillsammans med sockret och vaniljsockret i en mortel.
Rör ut kryddblandningen i grädden och häll den sedan i gröten. Rör i äggen ett och ett  och tillsätt sedan den hackade mandeln.
Smörj väl en stor ugnssäker form. Häll smeten i formen.
Grädda mitt i ugnen i 225°C. Beräkna ca 30 minuter i ugn.


Servera saffranspannkakan ljummen med vispad grädde och sylt.


 

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards