Livet på landet

Alla inlägg den 25 maj 2009

Av Maria - 25 maj 2009 22:47

... kunde man rabbla om man så väcktes mitt i natten i yngre dagar. Det vill säga för VÄLDIGT många år sedan. Men än idag sitter vissa strofer kvar...

Nu när jag är sorgsen över Wille kom den över mig...


Tag mig ej från min moders sida
när som nyfött föl jag går.
Vänta med att på mig rida
till mitt fjärde levnadsår.

På min rygg skall jag dig bära
i galopp - på solskensritt.
Men tillbaks till stallet, kära,
låt mig då få gå i skritt.

Ge mig foder, rykt och vatten.
Ha tålamod om jag är stygg.
Och i kalla vinternatten
lägg ett täcke på min rygg.

Rengör sadel, träns och rem.
För ej oljud i mitt stall
- tänk på att det är mitt hem.
Stäng min dörr mot vinden kall.

Jag vill leva för dig bara,
om min bön du nu förstår.
Då skall jag för alltid vara
din bästa vän i många år.

Och när min levnads slut är nära
tag mitt liv med varlig hand.
Led mig sista biten, kära,
till hästens evigt gröna land.


 

Visst håller den fortfarande? Och gråtfärdig blir man...

Av Maria - 25 maj 2009 22:41

... har jätteont i fossingarna. Har ätit en kur Metacam och är bättre vissa dagar och sedan sämre igen. Ikväll har jag haft ute hovslagaren igen som tog av skorna och verkade ner tårna, men nu är han riktigt eländig, Willeponken. Har ringt veterinären på telefonsvararen och hoppas få kontakt i morgon bitti, få se om han kan ge honom någon mirakelkur.

Det är så fruktansvärt att se honom ha så ont. Nu får han (och Edwin också, såklart) stå inne på mjuk torvbädd hela natten, och Wille tillsammans med en tapp torrhö... Lilla gubben - vad är det här för liv? Så bedrövligt...

Här Wille den sommaren han kom till oss - rund och go och fångfri:

Tjurig och envis - precis som en shetlandsponny ska vara - och han slängde av ungarna för varv. Men ett hjärta av guld har han, vår lilla maskot. Och tänk så mycket roligt tjejerna har haft med honom - och så mycket de har lärt sig på honom. Här framför vagnen - som han älskar:

Av Maria - 25 maj 2009 22:37

Idag fyller min mamma en himla massa år - så ett stort GRATTIS till henne! Vi var och fikade och grattade henne igår, då den här veckan är mer än fullbokad. Blev bjudna på god mat och fika, och en pratstund.

Hon har - tillsammans med min pappa - köpt en lägenhet och flyttat från det hus de bott i i dryga 40 år. En stor omställning, med allt vad det innebär att flytta och speciellt efter att ha bott så pass länge på ett och samma ställe. Lägenheten är jättefin, och både mamma och pappa verkar - faktiskt - tycka att det är riktigt skönt, och tycks också nöjda med lägenheten som verkligen är jättefin. Hoppas det blir jättebra - när allt dammet kring flytten har lagt sig:)

Presentation


Livet på landet

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Besöksstatistik

Vädret hos mig

Mera Dog


Ovido - Quiz & Flashcards